Volume 7, Issue 2 (2025)                   san 2025, 7(2): 85-100 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohabbat F, Esmaili S, Hoseini A. The Analysis of Anachrony in Lines of Darkness Based on Gérard Genette’s Narrative Time. san 2025; 7 (2) :85-100
URL: http://san.khu.ac.ir/article-1-450-en.html
1- Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2- Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran , esmaili@hum.ikiu.ac.ir
Abstract:   (957 Views)
In novels, time often follows a linear progression. However, at times, a kind of temporal disorder
emerges in the narrative time, which Gérard Genette, the French structuralist theorist, has termed “anachrony”. The novel Sutoor al-Atmah (Lines of Darkness) by Walid al-Hodali presents a tumultuous ninety-day perspective of Amer (the story’s protagonist) in the dungeons of Zionism, where the element of time plays a significant role in shaping the reader's perception of the main character's believable life, psyche, and traits. The story of Sutoor al-Atmah engages with a disruption of the three temporal dimensions (past, present, future) and, given its numerous temporal shifts, aligns well with Gérard Genette's theory of narrative time. Therefore, the present study examines anachrony in this novel based on Genette's concepts of temporal order and sequence, using a descriptive-analytical method. This study finds that the novel corresponds with Genette’s theory of anachrony. Walid al-Hodali frequently disrupts the linear order and sequence of the narrative, employing various forms of analepsis (flashbacks) and prolepsis (flashforwards) within the narrative text. This enriches the characters and events with greater depth and complexity. In addition to aiding in the emotional understanding of the characters, these temporal distortions transform the reading experience into a deeper reflection on the concept of time and how it influences human experiences.
Full-Text [PDF 601 kb]   (78 Downloads)    
Subject: تطبیقیه
ePublished ahead of print: 2025/11/12

References
1. احمدی، بابک، (1375). ساختار و تأویل متن. چ3. تهران: مرکز.
2. آسابرگر، آرتور، (1380)، روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره، ترجمة محمدرضا لیراوی، چ اول، تهران: سروش.
3. تاجی، زهرا، (1397)، «بررسی زمان‌روایی در سه رمان امیرحسین فردی (گرگ سالی، سیاه‌چ من، اسماعیل)»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل.
4. تودوروف، تزوتان. (1392). بوطیقای ساختارگرا. ترجمه محمد نبوی. تهران: آگاه.
5. تولان، مایکل، (1386). روایت شناسی (درآمدی زبانشناختی - انتقادی)، ترجمه‌ی فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
6. خائفی، عباس، مبارکی، سهیلا، (1391). «بررسی زمان روایت و رابطه‌ی آن با جریان سیال ذهن در رمان دلدادگی»، انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، ششمین همایش ملی پژوهش‌های ادبی، ش5و6، ص 1- 34.
7. ریمون کنان، شلومیت، (1387). روایت داستانی بوطیقای معاصر. ترجمه ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر.
8. سرباز، حسن. رسول¬نژاد، عبدالله. خسروی¬زاده، سودابه، (1394). زمان پریشی در رمان «چراغ‌های آبی» حنا مینه، مجله علمی- پژوهشی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، ش 34، ص 83-104.
9. صهبا، فروغ، (1387)، «بررسی زمان در تاریخ بیهقی براساس نظریه زمان در روایت»، فصلنامه پژوهش‌های ادبی، س 5، ش 21، ص89-111.
10. غلامحسین‌زاده، غلامحسین، طاهری، قدرت‌الله، رجبی، زهرا، (1386)، «بررسی عنصر زمان در روایت با تاکید بر حکایت اعرابی و درویش در مثنوی»، پژوهش‌های ادبی، سال چهارم، ش16، ص199-217.
11. فاضلی، فیروز؛ تقی‌نژاد، فاطمه، (1389)، «روایت زمان در رمان از شیطان آموخت و سوزاند»، مجلة ادب پژوهی، دانشگاه گیلان، ش 12، ص 7-30.
12. قاسم، سیزا، (2004)، بناء الروایة دراسة مقارنة فی ثلاثیة نجیب محفوظ، القاهرة، مهرجان القراءة للجمیع مکتبة الأسرة.
13. قاسمی‌پور، قدرت، (1387). زمان و روایت، فصلنامة نقد ادبی، دانشگاه تربیت مدرس، سال اول، ش 2، ص 144-123.
14. القصراوی، مهما حسن، (2004)، الزمن فی الروایة، ط1، الموسسة العربیة للدراسات و النشر.
15. گودرزی لمراسکی، حسن، زندنا، معصومه، (1392)، «جریان سیال ذهن در رمان «الشّحاذ» اثر نجیب محفوظ»، فصلنامه لسان مبین (پژوهش ادب عربی)، ش 11، ص161-179.
16. لوته، یاکوب، (1388)، مقدمه‌ای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمه‌ی امید نیک فرجام، تهران: مینوی خرد.
17. الهودلی، ولید، (2003)، ستائرالعتمة: تسعون یوماً من المواجهة الملتهبة فی زنازین بنی صهیون، المؤسسة الفلسطینیة للارشاد القومی.
18. Ahmadi, Babak. (1996). Structure and Interpretation of Text. 3rd ed. Tehran: Markaz. (In Persian)
19. Asa Berger, Arthur. (2001). Narratives in Popular Culture, Media, and Everyday Life. Translated by Mohammad Reza Liravi. 1st ed. Tehran: Soroush. (In Persian)
20. Todorov, Tzvetan. (2013). Structuralist Poetics. Translated by Mohammad Nabavi. Tehran: Agah. (In Persian)
21. Toolan, Michael. (2007). Narrative: A Linguistic-Critical Introduction. Translated by Fatemeh Alavi and Fatemeh Nemati. Tehran: SAMT. (In Persian)
22. Rimmon-Kenan, Shlomith. (2008). Contemporary Narrative Poetics. Translated by Abolfazl Horri. Tehran: Niloufar. (In Persian)
23. Lothe, Jakob. (2009). Introduction to Narrative in Literature and Cinema. Translated by Omid Nikfarjam. Tehran: Minu-ye Kherad. (In Persian)
24. Taji, Zahra. (2018). A Study of Narrative Time in Three Novels by Amir Hossein Fardi (Gorg-Sali, Siah-Chaman, Esmail). MA Thesis, Persian Language and Literature, University of Zabol. (In Persian)
25. Khaefi, Abbas, and Soheila Mobaraki. (2012). "The Study of Narrative Time and Its Relationship with Stream of Consciousness in the Novel 'Deldadegi'." Scientific Association of Persian Language and Literature, Shahid Beheshti University 5-6: 1-34. (In Persian)
26. Sarbaz, Hassan, Abdollah Rasoulnejad, and Soudeh Khosravizadeh. (2015). "Anachronism in the Novel 'Blue Lamps' by Hanna Mina." Iranian Journal of Arabic Language and Literature 34: 83-104. (In Persian)
27. Sahba, Forough. (2008). "A Study of Time in Bayhaqi's History Based on Narrative Time Theory." *Literary Research Quarterly 5(21): 89-111. (In Persian)
28. Gholamhosseinzadeh, Gholamhossein, Ghodratollah Taheri, and Zahra Rajabi. (2007). "The Element of Time in Narrative with Emphasis on the Story of the Arab and the Dervish in Masnavi." Literary Research 4(16): 199-217. (In Persian)
29. Fazeli, Firooz, and Fatemeh Taghinejad. (2010). "Narrative Time in the Novel 'Learned from Satan and Burned'." Adab Pazhuhi Journal, University of Guilan 12: 7-30. (In Persian)
30. Ghasemipoor, Ghodrat. (2008). "Time and Narrative." Literary Criticism Quarterly, Tarbiat Modares University 1(2): 123-144. (In Persian)
31. Godarzi Lemraski, Hassan, and Masoumeh Zandana. (2013). "Stream of Consciousness in the Novel 'The Beggar' by Naguib Mahfouz." Lisan-e Mobin (Arabic Literature Research) 11: 161-179. (In Persian)
32. Qasim, Sayyid. (2004). The Structure of the Novel: A Comparative Study of Naguib Mahfouz's Trilogy. Cairo: Family Library, Reading for All Festival. (In Arabic)
33. Al-Qasrawi, Muhammad Hassan. (2004). Time in the Novel. 1st ed. The Arab Institution for Studies and Publishing. (In Arabic)
34. Al-Hudhali, Walid. (2003). Pillars of Darkness: Ninety Days of Fiery Confrontation in Zionist Prisons. The Palestinian National Guidance Institution. (In Arabic)

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 Studies in Arabic Narratology

Designed & Developed by : Yektaweb