Volume 5, Issue 3 (2024)                   san 2024, 5(3): 117-135 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noresideh A, Emami Chahartagh R. A critical discourse analysis study of Barid Al-Lail (explanation and interpretation levels). san 2024; 5 (3) :117-135
URL: http://san.khu.ac.ir/article-1-341-en.html
1- Semnan University , noresideh@semnan.ac.ir
2- Semnan University
Abstract:   (840 Views)
Critical discourse analysis is rooted in the critical thoughts of critics such as Foucault, Habermas and Althusser. Critical discourse analysis, considerably utilized in literary studies, examines power, ideology, and metaphor. The critical approach of discourse shows how the language users convey the ideology of powerful groups among the people and recipients of the text by using metaphor. In the critical analysis of discourse, with Vandyke (social field and historical discourse approaches) and Fairclough (which considers discourse as a social act) in particular, different approaches have emerged. From the point of view of Norman Fairclough, the analysis of a discourse is the analysis of each of the three dimensions (social action, discursive practice, text), because his hypothesis is based on the fact that there is a meaningful link between the specific features of the texts, the ways that the texts are connected with each other and are interpreted, and there is a nature of social action and it is examined at three levels of description, interpretation and explanation. Hoda Barakat, the contemporary Lebanese writer, in Barid Al-Lail narrates the life of immigrants, homelesses and refugees who are forced to leave their homes due to social, economic and political forces and live a difficult life in France. This study, based on a descriptive-analytical framework, applies two levels of interpretation and explanation to Barid Al-Lail according to Norman Fairclough's critical discourse approach. The study finds that the use of lexical possibilities at the level of meaning has made the text coherent, and by using them, the author has been able to change the perspective and mental concepts in his thought around convey concepts such as loneliness, being without anyone, fear, war, panic and expectation to the recipient. The author has tried to introduce, in the form of names, the different sections of the society that have been affected by the phenomenon of forced migration and to explain the reasons for migration and leaving the homeland.
Full-Text [PDF 978 kb]   (177 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: بحثیه

References
1. قرآن کریم
2. آبوت، پاملا و کلروالاس، (1380ش)، جامعه شناسی زنان، ترجمه‎ی منیژه نجم عراقی، تهران: نی.
3. آزاد، مصطفی، (1397)، بحران آوارگان در اروپا و تبعات سیاسی اقتصادی امنیتی آن بر قاره سبز، کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب.
4. آقاگل زاده، فردوس، (1386)، تحلیل گفتمان انتقادی، دانشگاه تربیت مدرس، ادب پژوهی، دوره 1، شماره 1، صص 17ـ 27.
5. اسودی، علی ومظفری، سودابه وگوهر رستمی، ماهرخ، (1442)، تحلیل خطاب السرد القرآني لسورة الحجرات وفق نظرية نورمن فرکلاف، دراسات في السردانية العربية، ج2، شماره 1، صص 30-52.
6. الباردی، محمد، (2004)، إنشائیة الخطاب في الروایة العربیة الحدیثة، دمشق، منشورات اتحاد الکتاب العرب.
7. بختیاری، محمدرضا، (1386)، فولکلور و ادبیات عامیانه، تهران: ادیبان.
8. برکات، هدی،(2019م)، برید اللیل، بیروت: دار الآداب.
9. سلطانی، سید علی اصغر، (1384ش)، قدرت، گفتمان و زبان: سازو کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نی.
10. سهیلة، بن لشهب، سارة، میره، (م2020)، آلیات التشکیل الفني للشخصیة الروائیة روایة برید اللیل لهدی برکات أنموذجا، جامعة محمد بوضیاف بالمسیلة، شهادة الماجستیر.
11. الشد، نورالدین، (1997م)، الأسلوبیة و تحلیل الخطاب، جلد دوم، الجزائر؛ دارهومة، جلد دوم.
12. صالح بک، مجید و امیرسلیمانی، شهرزاد، (2022م)، تحلیل الخطاب النقدي لروایة"أبناء الریح" للیلى الأطرش على ضوء نظریة فیرکلف، دراسات في السردانية العربية، ج3، ش 1، صص 158-192.
13. غیاثی، محمد تقی، (1381)، درآمدی بر سبک شناسی ساختاری، تهران: شعله اندیشه.
14. فرکلاف، نورمن، (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
15. فرکلاف، نورمن، (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان در عمل: تفسیر و تبیین و جایگاه تحلیل گر، ترجمه نیستانی، م، تحلیل انتقادی گفتمان، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، ص 167ـ213.
16. کنزة، غرابي، نادیة، دمدوم، (م2020)، جمالیة سرد الرسائل في روایة برید اللیل لهدی برکات، جامعة محمد بومضیاف المسیلة، شهادة الماجستیر.
17. مک دانل، دایان (1377). «مقدمه ای بر نظریات گفتمان پایان دهه 1960». ترجمه حسینعلی نوذری. فصلنامه گفتمان. شماره 2.
18. نامور مطلق، بهمن، (1390)، درآمدی بر بینامتنیت، تهران: انتشارات سخن.
19. نویحی حربی، ملحة، (2020م)، البنیة السردیة و أنساق التلقي في روایة برید اللیل، مجلة العلوم التربویة و الدارسات الإنسانیة، المجلد 5، العدد 10، صص 127ـ 153.
20. ون دایک، تئون ای، (1382)، مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی، ترجمه گروه مترجمان، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‎ها
21. یزدانجو، پیام، (1381)، ادبیات پسامدرن، تهران: نشر مرکز.
22. یقطین، سعید، (1997م)، تحلیل الخطاب الروائی، بیروت، دارالبیضاء.
23. The Holy Qur'an
24. Abbott, Pamela and Klervalas (2001). Sociology of Women. Trans. Manijeh Najm Iraqi. Tehran: Ney Publishing.
25. Aghagolzadeh, Ferdous (2016). "Critical discourse analysis". Literature Studies, Vol. 1, No. 1, pp. 27-17.
26. Al-Baridi, Muhammad (2004). Essaying Al-Khattab in Al-Rawaiya Al-Arabiya Al-Hadith. Damascus, Ittihad Al-Kitab Al-Arab Publications.
27. Al-Shad, Nour al-Din, (1997). "Al-Stylish and Analyzing Al-Khattab". Volume II, Algiers; Darhouma, vol.2.
28. Asvadi, Ali and Mozaffari, Soudabeh and Gohar Rostomy, Mahrekh (2021). "Analysis of the Qur'anic Narrative Discourse of Surah Al-Hujurat according to Norman Farclough's Theory". Studies in Arabic Narrative, vol. 2, Shamara 1, pp. 30-52. [DOI:10.52547/san.2.1.30]
29. Azad, Mustafa (2017). Refugee crisis in Europe and its political, economic and security consequences on the green continent. Master's Thesis, Payam Noor University, West Tehran.
30. Bakhtiari, Mohammad Reza (2006). Folklore and Popular Literature. Tehran: Adiban.
31. Barkat, Hoda (2019). Brid Al-Lil. Beirut: Dar Al-Adab.
32. Ghiashi, Mohammad Taghi (2008). An introduction to structural stylistics. Tehran: Sholeh Andisheh.
33. Fairclough, Norman (2008). Critical Analysis of Discourse. Trans. by Fateme Shaiste Piran and others. Tehran: Center for Media Studies and Research.
34. Fairclough, Norman (2000). Critical analysis of discourse in practice: interpretation and explanation and the position of the analyst. Trans. Nistani. Center for Media Studies and Research.
35. Kenzah, Gharabi, Nadia, Damdum (2020). The cold beauty of messages in the novel of Barid Al-Lil Lahdi Barakat. master's thesis, Mohammad Bomdiaf Al-Masila University.
36. McDonnell, Diane (1998). "An introduction to discourse theories of the late 1960s". Discourse Quarterly. No. 2.
37. Namvar Mutlaq, Bahman (2013). An Introduction to Intertextuality. Tehran: Sokhon Publications.
38. Navihi Harbi, Malha (2020). "Al-Sardiya al-Biniya and Ansaq al-Talqi in the narrative of Barid al-Lil". Journal of Educational Sciences and Al-Darsat al-Hustuniya, Vol. 5, Issue 10, pp. 153-127.
39. Saleh Bek, Majeed and Amir Soleimani, Shahrazad (2022). "Critical Discourse Analysis of the Novel "Abna Alrih" by Laila Al-Atrash in the Light of Faircliffe's Theory". Studies in Arabic Narrative, vol. 3, vol. 1, pp. 158-192. [DOI:10.52547/san.3.1.158]
40. Soltani, Seyed Ali Asghar, (2005). Power, Discourse and Language: Mechanisms of Power Flow in the Islamic Republic of Iran. Tehran: Nei Publishing.
41. Soheila, Ben Lashab, Sara, Mira (2020). Alliat of the technical composition of the Al-Rawaian character of the novel of Barid Al-Lil. Lahdi Barakat Amidhota, Mohammad Bouziyaf Balmasila University, Al-Majastir Shahadat.
42. Van Dyck, Theon E., (2012). Studies in Discourse Analysis: From Text Order to Critical Exploration Discourse. Trans. A Group of Translators. Tehran, Center for Media Studies and Research.
43. Yazdanjoo, Payam (2002). Postmodern Literature. Tehran: markaz Publishing.
44. Yaqtin, Saeed (1997). Analysis of Narrative discourse. Beirut, Dar al-Bayda.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 Studies in Arabic Narratology

Designed & Developed by : Yektaweb