Volume 5, Issue 2 (2023)                   san 2023, 5(2): 113-134 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi M, Roshanfekr A, Rajabi F. Narrative Structure in Fazl Mokhadar’s Eskandarone: A Genettian Reading. san 2023; 5 (2) :113-134
URL: http://san.khu.ac.ir/article-1-276-en.html
1- University of Guilan
2- University of Guilan , a.roshanfekr@guilan.ac.ir
Abstract:   (1331 Views)
As a form of narration characterized by various writing techniques, the novel can be analyzed from different critical perspectives. Gérard Genette, drawing on several theorists, studies the function of time in the novel by presenting a salient structural model that can be used to examine its presentation in a given literary text. This study examines the structure of time in Fazl Mokhadar’s Eskandarone based on Genette’s framework. Throughout the novel, the author employs a standard speed of time by creating dialogue between the narrator-protagonist and minor characters. The writer also fills the gap in time by using analepsis in connecting the events and the minor heroes. However, it is possible to observe anachrony in the narrative structure as the narrator sometimes narrates the events in terms of analepsis. Moreover, the author speeds up the narration by eliminating/summarizing events and slows the narration through pauses. This study finds that Eskandarone enjoys a regular and ordered temporal structure which is created by the narrator. The most important aspect of the narrative is its open-ended form as the narrator ends the novel by prolepsis. The novel, accordingly, oscillates between standard and negative narrative speed.

Full-Text [PDF 965 kb]   (428 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: بحثیه

References
1. ایگلتون، تری، (1368) پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر، تهران: مرکز.
2. جنیت، جیرار، (1997)، خطاب الحکایة، ترجمه محمد معتصم و الزملاء، الطبعة الثانية، القاهرة: المجلس الأعلی للثقافة.
3. جنیت، جیرار، (2000) عودة الی خطاب الحکایة، ترجمه محمد معتصم، الطبعة الأولى، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
4. حبیبی، علی اصغر، (1393)، بررسی سه مولفه زمانی نظم، تداوم و بسامد در رمان ذاکرة الجسد اثر احلام مستغانمی بر اساس نظریه زمان روایی ژرار ژنت، نشریه زبان و ادبیات عربی، شماره10، صص29-61.
5. حری، ابو الفضل،(1388)، احسن القصص رویکرد روایت شناختی به قصص قرآنی، نشریه ادبیات و زبانها؛ مجله نقد ادبی، شماره 2، صص 83-122.
6. حمدی، صلاح¬الدین، (2011)، الفضاء فی روایات عبدالله عیسی السلامة، ، مجلة ابحاث کلیة التربیة؛ جامعة موصل ، ج11، العدد الأوّل، صص197-216.
7. دیب، یوسف، (1999)، قانا الحبر و الدم، بیروت، اللجنة الوطنیة لاحیاء 14 آذار و 18 نیسان: 9
8. رمضانی،ربابه، مینا نیکجو، (2021)، الزمن الروائی فی القصص القصیرة لکولیت الخوری علی ضوء نظریة جیرار جینت، دراسات فی السردانیة العربیة، الدورة 2، العدد4،صص 87-110.
9. سیدبابک، فرزانه، حمیده سوری مصطفی، لیلا قاسمی حاجی آبادی، (2021)، دراسة الزمن الروائی فی روایة "حبی الاول" لسحر خلیفه اعتمادا علی نظریة جیرار جینت البنیویة، إضاءات نقدیة، العدد 41، صص137-157.
10. فاضلی، فیروز، (1389) روایت زمان در رمان از شیطان آموخت و سوزاند، مجلة ادب¬پژوهی، العدد 12، صص 7-30.
11. قاسمی پور، قدرت، (1387)، زمان و روایت، فصلنامه نقد ادبی، سال1، شماره 2، صص124-144.
12. القصراوی، مها، (2004)، الزمن فی الروایة العربیة، الطبعة الاولى، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر.
13. کوندرا، میلان، (1385)، رمان؛ حافظه و فراموشی، ترجمه خجسته کیهان، تهران: نشر علم.
14. لحمیدانی، حمید، (1991)، بنیة النص السردی من منظور النقد الأدبی، الطبعة الأولى، بیروت: المرکز الثقافی العربی للطباعة والنشر والتوزیع.
15. مارتین، والاس مارتین، (1383)، نظریه هاي روایت، ترجمه محمد شهبا، تهران: هرمس.
16. مخدر، فضل، (2012)، اسکندرونه، بیروت: دیوان الکتاب للثقافة و النشر.
17. المری، نوره، (2008) البنیة السردیة فی الروایة السعودیة، المملکة العربیة السعودیة: جامعة ام القری.
18. میرصادقی، جمال، (1376)، عناصر داستان، چاپ دوم، تهران: انتشارات شفا.
19. میرصادقی، جمال، (1376)، عناصر داستان، چاپ اول، تهران: سخن.
20. وبستر، راجر، (1382)، پیش درآمدی بر مطالعه نظریه ادبی، ترجمه الهه دهنوی، تهران: فرهنگ و ارشاد اسلامی.
21. یونسی، ابراهیم، ( 1384)، هنر داستان نویسی، چاپ هشتم، تهران: موسسه ی انتشارات نگاه.
22. Eagleton, Terry (1983). Literary Theory: An Introduction. Translated by Abbas Mokhber,1398 Tehran, Markaz Publication.
23. Genette, Gérard (1997). Paratexts: Thresholds of Interpretation. Translated by Mohammad Motasem. Cairo: Majlis al-Ali. [DOI:10.1017/CBO9780511549373]
24. (2000). Genette, Gérard
25. Narrative Discourse. Translated by Mohammad Motasem. Beirut, Arab Cultural Center
26. Habibi, Ali Asghar, (2013). Examining the three temporal components of order, continuity, and frequency in the novel "Zakira al-Al-Jasad" by Ahlam Mostaghanami based on the theory of narrative time by Gerard Genette, University of Mashhad, Journal of Arabic Language and Literature, No. 10, pp. 29-61.
27. Hari, Abul Fazl, (1388), Ahsan al-Qasas, a narratological approach to Qur'anic stories, Literature and Languages Journal, Literary Criticism Magazine, Tehran, No. 2
28. Hamdi, Salahuddin, (2011), Space in the Narratives of Abdullah Issa al-Salam, Mosul University, Research Journal of the Faculty of Education, Vol. 11, No. 1, pp. 197-2
29. Deeb, Yousef, (1999), Qana al-Habr wa al-Dam, Beirut, Al-Lajnat al-Wataniya for restore to life 14 March and 18 April
30. Ramazani, Rababeh, Mina Nikjo, (2021), The Narrative Period in the Short Story of Kolit Khorree on the Perspective of Gerard Ganett's Theory, Kharazmi University, Sardanian Arabian Studies Publishing House, Volume 2, No. 4, pp. 87-110 [DOI:10.52547/san.2.2.87]
31. Seyed Babak, Farzana, Hamida Suri Mostafa, Leila Qasemi Hajiabadi, (2021), A Study of Narrative Time in the Narrative of "My First Love of Gerard Ganette's Theory" Critical Liabilities, No. 41, pp. 137-157
32. Firooz Fazeli and Fatemeh Taghi Nezhad. Narrating the Element of Time in "She learned from Devil and burned". Adab Pazhuhi, a quarterly journal of Persian Language and Literature. Vol 12, pp. 7-30.
33. Ghasemipour G. The Time and Narrative. LCQ, 2008; 1 (2) :122-143.
34. Al-Qasrawi, Maha, (2004). Time in the Arabic Novel. Beirut: Arab Foundation for Publication, 1st edition.
35. Kundera, Milan (1979). The Book of Laughter and Forgetting. Translated by Khojasteh Keyhan. Tehran, Elm Publication.
36. Lahimidani, Hamid, (1991), Baniya al-Nas al-Sardi Menzor al-Samat al-Adabi, Beirut: Al-Maqqar Al-Thaqafi al-Arabi for Printing and Publishing and Al-Tawzi'ah, Volume 1.
37. Martin, Wallace (1986). Recent Theories of Narrative. Translated by Mohammad Shahba. Tehran, Hermes.
38. Mokhdeh, Fazl, (2012), Eskandroune. Beirut: Diwan Al-Katab Lal-Taqare and Al-Nashar.
39. Al-Mari, Noura, (2008). structure of narration in Al-Sardiya, Al-Mamlaka al-Arabiya al-Saudi, university of Umm al-Qari.
40. Mirsadeghi, Jamal, (1376). Elements of Story. Tehran, Shafa Publications, Volume 2.
41. Mirsadeghi, Jamal, (1376). Elements of Story. Tehran, Sokhan, Volume 1.
42. Webster, Roger (1990). Studying Literary Theory: An Introduction. Translated by Ellahe Dehnavi. Tehran, The Ministry of Islamic Culture.
43. Younsi, Ebrahim, (1384). The Art of Story Writing. Tehran, Negah Publication. 8th edition

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 Studies in Arabic Narratology

Designed & Developed by : Yektaweb