۱. القرآن الكريم
۲. آقا حسینی، حسین و زراعتی، سمانه(۱۳۸۹)، بررسی تطبیقی داستان حضرت ابراهیم در متون تفسیری و عرفانی( تا قرن هفتم هجری) ، مجله الهیات تطبیقی، دوره ۱، ش ۳ ،۴۱-۶۴.
۳. آملی، سید حیدر (۱۳۶۷)، جامع الأسرار و منبع الأنوار، تهران: علمی و فرهنگی.
۴. ابنعربی، محییالدین (۱۳۷۷)، انشاء الدوائر، قاهره.
۵. ابنعربی، محییالدین (۱۳۸۸)، رساله غوثیه، تهران: مولی.
۶. احمدی، فاطمه و چالدره، طاهره (۱۳۹۲)، حقایق و رقایق داستان حضرت موسی(ع) از دیدگاه ابنفارض و مولانا، نشریه ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال پنجم، ش۹، ۲۰-۳۹.
۷. احمدی، فاطمه و چالدره، طاهره (۱۴۴۴)، التجليات العرفانية لقصة النبي يوسف (ع ) في مرآة ابيات الشاعرين ابن الفارض والرومي،دراسات فی السردا نية العربیة ، المجلد ۳، العدد ۲.
۸. انقروی، روحالدین اسماعیل (۱۳۷۴)، شرح کبیر انقروی، ترجمه دکتر عصمت ستارزاده، تهران: زرین.
۹. تهانوی، محمدعلی (۱۹۹۶)، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، لبنان: مکتبه لبنان.
۱۰. جرجانی، علی بن محمد (۱۳۷۷)، تعریفات، ترجمه حسین سید عرب و سیما نوربخش، تهران: فروزانروز.
۱۱. خطیب، حسام (۱۹۹۹) ، آفاق الادب المقارن عربیا و عالمیا، چاپ دوم ، دمشق : دارالفکر
۱۲. خوارزمی، تاج الدینحسین (۱۳۷۷)، شرح فصوص الحکم، تحقیق آیتالله حسنزاده آملی، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
۱۳. الخوری، امین (بیتا)، جلاء الغامض فی شرح دیوان ابنفارض، بیروت: مکتبه الآداب، الطبعه الرابعه.
۱۴. دارابی، فریبرز ،(۱۳۹۸) «جایگاه قرآنی حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام در مثنوی مولوی»،پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران(مجموعه مقالات کنفرانس)،۱۳۸-۱۵۲.
۱۵. زرین کوب، عبدالحسین (۱۳۷۹)، جستجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر.
۱۶. زمانی، کریم (۱۳۷۷)، شرح جامع مثنوی معنوی، تهران: اطلاعات، ج۳ و ۵.
۱۷. سجادی ، سید علی محمد و دماوندی ، مجتبی و جمعه، معصومه (۱۳۹۵)، « مقامات حضرت ابراهیم در متون فارسی منثور ( تا قرن ششم)، مجله عرفان اسلامی ، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، پیاپی ۴۹، ۱۳-۲۸.
۱۸. سعیدی، گل بابا (۱۳۸۷)، فرهنگ جامع اصطلاحات عرفانی ابنعربی، تهران: زوار.
۱۹. سیف، عبدالرضا (۱۳۸۰)، «سیمای ابراهیم بتشکن در آینه مثنوی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دوره ۱۶۰، ش۴، ۱۷۹-۱۹۶.
۲۰. طبری، محمد بن جریر (۱۳۵۲)، ترجمه تفسیر طبری، تهران: توس، ج۲ و ۷.
۲۱. فرغانی، سعیدالدین سعید (۱۳۷۹)، مشارق الدراری (شرح تائیه ابنفارض)، مقدمه و تعلیقات سید جلالالدین آشتیانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
۲۲. فناری، محمد بن حمزه (۱۳۷۴)، مفاتیح الغیب و شرح مصباح الانس، تهران: مولی.
۲۳. کاشانی، عبدالرزاق (۱۳۸۷)، اصطلاحات صوفیه، ترجمه محمد خواجوی، تهران: مولی.
۲۴. الکاشانی، فیض (۱۴۰۲)، تفسیر صافی، بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
۲۵. کرمانی، علیرضا، (۱۳۹۹) ، «حضرت ابراهیم در عرفان اسلامی»، دو فصلنامه پژوهش های عرفانی، پیاپی ۵، ۱-۱۸.
۲۶. گوهرین، سید صادق (۱۳۸۰)، شرح اصطلاحات تصوف، تهران: زوار، ج۵.
۲۷. لاهیجی، عبدالرزاق (۱۳۷۱)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران: سعدی.
۲۸. اللبنانی، رشیدبنغالب (۲۰۰۷)، شرح دیوان ابنالفارض، من شرحی البورینی و النابلسی، صححه محمد عبدالکریم النمری، بیروت: دارالکتب العلمیه، الطبعه الاول.
۲۹. مكي، طاهر احمد،) ۱۹۸۷.(،الادب المقارن، اصوله و تطوّره و مناهجه، دارالمعارف، قاهره،
۳۰. ولک ، وارن، رنه ، آوستن (۱۳۷۳)، نظریه ادبیات ، ترجمه ضیاء موحد، پرویز اتابک ، تهران: اتشارات علمی و فرهنگی